Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου, 2024
ΑρχικήΤΟΠΙΚΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΤελικά επωφελήθηκαν μόνο οι μεγάλοι όμιλοι εταιρειών από το 1 δις ευρώ!

Τελικά επωφελήθηκαν μόνο οι μεγάλοι όμιλοι εταιρειών από το 1 δις ευρώ!

Οι μικρομεσαίοι έμειναν εκτός του δανεισμού με κρατικές εγγυήσεις γιατί είτε είναι ήδη υπερδανεισμένες είτε είναι καταχρεωμένες

-

Τον Νοέμβριο του 2021 με τα χίλια ζόρια και επιφυλάξεις για το τι μέλλει γενέσθαι είχε εγκριθεί το νομοσχέδιο για παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων στις τράπεζες για την παραχώρηση νέου δανεισμού ύψους €1 δισεκατομμυρίου στις επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους που πλήγηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού.  Προβλεπόταν ότι το ποσό του €1 δισεκατομμυρίου, θα κατανεμόταν ως εξής:

  • €300 εκατομμύρια προς αυτοτελώς εργαζομένους και πολύ μικρές επιχειρήσεις, €550 εκατομμύρια για νέο δανεισμό σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και €150 εκατομμύρια προς μεγάλες επιχειρήσεις. 

Ο δανεισμός θα είχε διάρκεια από 3 μήνες μέχρι 6 χρόνια εξαιρουμένων των τρεχούμενων λογαριασμών που η μέγιστη διάρκεια τους θα είναι ένας χρόνος.   Οι κυβερνητικές εγγυήσεις θα κάλυπταν  το 70% τυχόν ζημιών και οι τράπεζες το υπόλοιπο 30%…

Ιστορίες για αγρίους γιατί οι τράπεζες ΔΕΝ χάνουν ποτέ… Το όλο ζουμί της υπόθεσης ήταν  ότι  η έκδοση τρεχούμενων λογαριασμών /  δανείων χωρίς καμιά εξασφάλιση δεν θα υπερέβαινε το πενήντα (50) % του ποσού που θα παραχωρείται σε πολύ  μικρές επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζόμενους, στο 30% για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και το 20% στις μεγάλες επιχειρήσεις. 

Ο τότε Υπουργός Οικονομικών είχε πει ότι για να αιτηθεί κάποιος δικαιούχος  νέο δανεισμό με κρατική εγγύηση θα έπρεπε να έχει τακτοποιημένες όλες τις  φορολογικές του οφειλές και υποχρεώσεις στο κράτος.   Και όλα αυτά την στιγμή που οι οφειλές μόνο στο Τμήμα Φορολογίας σύμφωνα με έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2022 έφταναν  τα €2,557  δισεκατομμύρια που αντιστοιχεί στο 9,95% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος!

Εμείς κρατούσαμε  τις επιφυλάξεις μας αν τα τραπεζικά ιδρύματα θα τηρήσουν τα πιο πάνω γιατί η προϊστορία τους μας έχει διδάξει περί του αντιθέτου.  Συν τοις άλλοις, στην προκειμένη περίπτωση είχε αφαιρεθεί η Κεντρική Τράπεζα από την συμμετοχή εκπροσώπων της στην επιτροπή παρακολούθησης σε ποιούς θα παραχωρούνται τα δάνεια με το δικαιολογητικό ότι η συμμετοχή του επόπτη των τραπεζών στην εποπτική αρχή αντίκειται βασικών αρχών της εποπτείας  και του ρόλου που πρέπει να διαδραματίζει μια εθνική εποπτική αρχή η οποία είναι ο επόπτης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. 

Απλά ο επόπτης των τραπεζών δεν θα εποπτεύει που καταλήγουν τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη μέσω των κρατικών εγγυήσεων ενώ ο  μεγαλύτερος  τους φόβος ήταν  η Ελεγκτική Υπηρεσία.

ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΚΑΡΧΑΡΙΕΣ…

Η απορία μας ήταν πως θα δανειοδοτούνταν  οι μικρές επιχειρήσεις  την στιγμή που η μια μικρή επιχείρηση μετά την άλλη βάζει λουκέτο είτε συγχωνεύονται είτε  δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον υφιστάμενο δανεισμό τους γιατί είναι υπερδανεισμένες.

  • Όπως γράφαμε και τότε,  θα έπρεπε οι μικρές επιχειρήσεις να ξεχάσουν τα €300 εκατομμύρια, εκτός αν  θα ήταν  διατεθειμένοι ή θα είχαν  την ευχέρεια να προσφέρουν σαν εξασφάλιση ΝΕΕΣ ΥΠΟΘΗΚΕΣ ή άλλες εμπράγματες εξασφαλίσεις.

Είχαμε  προβλέψαμε ότι οι μόνοι κερδισμένοι της υπόθεσης θα ήταν  οι μεγαλοκαρχαρίες, δηλαδή οι μεγάλοι όμιλοι εταιρειών  οι οποίοι έχουν υπό την ομπρέλα τους 10-15 θυγατρικές εταιρείες τις οποίες βάφτισαν μικρομεσαίες και μεσαίες και θα επωφελούνταν  από το σύνολο των €700 εκατομμυρίων που προορίζονται για τις μικρομεσαίες, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. Και ως  παράδειγμα δώσαμε   τον δανεισμό ύψους €1,7 δισεκατομμυρίου   από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Αναπτύξεως τα οποία δανείστηκε/εγγυήθηκε το κράτος από το 2014 και εντεύθεν  και δόθηκαν κατά το πλείστο στις δύο συστημικές τράπεζες για παραχώρηση δανεισμού σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η μερίδα του λέοντος κατέληξε στους μεγάλους ομίλους που έχουν υπό την ομπρέλα τους  θυγατρικές εταιρείες τις οποίες βάφτισαν μικρομεσαίες και επωφελούνται από αυτό τον δανεισμό. 

Και όλα αυτά γιατί δεν υπάρχει κανένας έλεγχος.  Ας μην ξεχνούμε τις κρατικές εγγυήσεις ύψους €2,6 δισεκατομμυρίων  που έδωσαν στην Ελληνική μαζί με τα εξυπηρετούμενα δάνεια του Συνεργατισμού και κανένας αρμόδιος ανεξάρτητος θεσμός δεν γνωρίζει ποια και ποιανών τα δάνεια  αιτούνται την αποζημίωση εκατομμυρίων ευρώ από τις κρατικές εγγυήσεις.

Και να που δικαιωθήκαμε, με την μόνη διαφορά ότι ούτε τους μεγαλοκαρχαρίες δανείζουν με εξασφάλιση κρατικές εγγυήσεις γιατί φοβούνται τον έλεγχο. 

ΚΑΤΑΧΡΕΩΜΕΝΕΣ

ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ…

Πριν από λίγες μέρες ο Υπουργός Οικονομικών κατέθεσε στην Βουλή την έκθεση του Υπουργείου για την παραχώρηση κρατικών εγγυήσεων για την περίοδο 1η Μαρτίου μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου σύμφωνα με το πολυδιαφημιζόμενο σχέδιο παραχώρησης δανείου με κρατικές εγγυήσεις.

΄Ανθρακας ο θησαυρός! Τελικά παραχωρήθηκαν μόνο 17 δάνεια με κρατική εγγύηση ύψους €11,5 εκατομμυρίων!  Και ο λόγος είναι απλός: Πέραν του 80% των επιχειρήσεων στην Κύπρο είναι υπερδανεισμένες, άρα δεν μπορούν να αιτηθούν νέο δανεισμό,  ενώ οι τράπεζες απορρίπτουν τέτοιο δανεισμό γιατί αν ένα δάνειο καταστεί μη εξυπηρετούμενο η ζημιά που θα υποστούν θα ανέλθει στο 30% του ποσού ενώ παράλληλα ζητούν από τους αιτητές εμπράγματες εξασφαλίσεις (υποθήκες ή δέσμευση καταθέσεων αν και εφόσον υπάρχουν), ενώ  θα υπήρχε  και έλεγχος σε ποιούς δανείζουν έτσι δεν θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν τους μεγαλοκαρχαρίες πελάτες τους με τα €850 εκατομμύρια που αντιστοιχούσαν στους αυτοεργοδοτούμενους και μικρομεσαίους. 

  • Ας μην ξεχνούμε ότι το ιδιωτικό χρέος της χώρας μας φτάνει τα €63 δισεκατομμύρια και είναι το δεύτερο ψηλότερο στην ΕΕ.

Το τραγελαφικό της υπόθεσης είναι ότι για παραχώρηση τέτοιου δανεισμού οι αιτητές θα πρέπει να έχουν  τακτοποιημένες τις οφειλές τους προς το κράτος την στιγμή που μια και μόνο τράπεζα χρωστούσε στο Τμήμα Φορολογίας €320 εκατομμύρια και έγινε διακανονισμός όπως πληρώσει μόνο €60 εκατομμύρια σε βάθος 15ετίας και θα «ξοφλήσει» το… 2034 αν και εφόσον υπάρχει μέχρι τότε! 

Παυλίνα ΠΑΥΛΟΥ

Διαβάστε Επίσης