Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΑρχικήΤΟΠΙΚΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ! Πώς οι ασφαλιστικές εταιρείες κλέβουν ιδιοκτήτες οχημάτων και ισιωτές!

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ! Πώς οι ασφαλιστικές εταιρείες κλέβουν ιδιοκτήτες οχημάτων και ισιωτές!

Καταβάλλουν αυθαίρετα αποζημιώσεις μειωμένες κατά 19%! >>> Λειτουργούν ως ολιγοπώλιο και κερδοσκοπούν σε βάρος των ασφαλιζόμενων και των τεχνικών!

-

Ως ολιγοπώλιο λειτουργούν οι ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες εκμεταλλεύονται τόσο τους ασφαλιζόμενους όσο και τους ισιωτές οχημάτων που αναλαμβάνουν τις επιδιορθώσεις μετά από ατυχήματα.

Σύμφωνα με οδηγούς οι ασφαλιστικές εταιρείες όταν το όχημα που ενεπλάκη σε δυστύχημα είναι εγγεγραμμένο σε εταιρία, απαιτούν, αυθαίρετα, όπως το 19% του ΦΠΑ καταβληθεί στον ισιωτή από την ιδιοκτήτρια εταιρεία του οχήματος!

Τέτοια πρόνοια στον  νόμο δεν υπάρχει και σε περιπτώσεις που εταιρείες αντιδράσουν ασφαλιστικές εταιρείες επικαλούνται «οδηγία» του Συνδέσμου Ασφαλιστικών  Εταιρειών.

  • Με την τακτική αυτή οι ασφαλιστικές εταιρείες στην πραγματικότητα καταβάλλουν μειωμένη κατά 19% την αποζημίωση!

Προφανώς πρόκειται για αυθαίρετη ενέργεια η οποία δεν έχει καμιά απολύτως νομική βάση. Γι’ αυτό και όταν η ιδιοκτήτρια εταιρεία του οχήματος επιμένει, υποχωρούν και βγάζουν το τιμολόγιο στον ισιωτή!

«ΚΛΕΒΟΥΝ» ΤΟΥΣ ΙΣΙΩΤΕΣ

Εξάλλου, η Παγκύπρια Συντεχνία Ισιωτών – Βαφέων Αυτοκινήτων, καταγγέλλει τις ασφαλιστικές εταιρείες για αθέμιτο ανταγωνισμό αφού επεμβαίνουν στην δουλειά τους, δηλαδή στην συντήρηση και την επιδιόρθωση οχημάτων, καθώς και στην προμήθεια και εγκατάσταση εξαρτημάτων και εξοπλισμού που χρειάζονται.

Το θέμα της πιθανής στρέβλωσης του ανταγωνισμού στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων και οι τρόποι αντιμετώπισής της, τέθηκε προς αυτεπάγγελτη εξέταση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, έπειτα από εισήγηση των βουλευτών του ΑΚΕΛ Ανδρέα Πασιουρτίδη και ΔΗΣΥ Κυριάκου Χατζηγιάννη.

Εκ μέρους της Συντεχνίας Ισιωτών, ο δικηγόρος Αριστοφάνης Γεωργίου, είπε ότι θα πρέπει να τηρηθεί η υφιστάμενη νομοθεσία, που προβλέπει ότι κάθε αδειούχος τεχνίτης έχει την αποκλειστική ευθύνη για την συντήρηση και την επιδιόρθωση του οχήματος του πελάτη του και της εγκατάστασης κατά συνέπεια των εξαρτημάτων και του εξοπλισμού που χρησιμοποιεί.

  • Σημείωσε ότι, παρά το γεγονός ότι η ίδια η νομοθεσία αποκρυσταλλώνει τις ευθύνες και υποχρεώσεις των ιδιωτών, εντούτοις διάφορες ασφαλιστικές εταιρείες παρεμποδίζουν το έργο ασκώντας «άνοµα μέσα και πρακτικές».

Ο κ. Γεωργίου ανέφερε ότι ασφαλιστικές εταιρείες παρεμβαίνουν στην επιλογή και προμήθεια ανταλλακτικών τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την επιδιόρθωση οχημάτων, καθορίζοντας την κατώτερη τιμή αγοράς ανεξαρτήτως από την ποιότητα του εξαρτήματος.

Όπως επισημαίνεται σε σχετικό σημείωμα που προωθήθηκε στην επιτροπή, η πίεση η οποία ασκείται από τις ασφαλιστικές εταιρείες ώστε τα συνεργεία να υποκύψουν στα αιτήματα τους είναι «υπέρμετρη και αδικαιολόγητη».

  • Είπε ότι υπήρξαν περιπτώσεις κατά τις οποίες ασφαλιστική εταιρεία ανάγκασε τον ασφαλιζόµενο πελάτη συνεργείου να αποσύρει το όχημα του από συνεργείο, λόγω της άρνησης του τεχνίτη οχήματος να χρησιμοποιήσει ανταλλακτικά της επιλογής της ασφαλιστικής εταιρείας.

Πρόσθεσε ότι διάφορες ασφαλιστικές εταιρείες ασκώντας την συγκεκριμένη πρακτική, περιορίζουν αθέμιτα την ελεύθερη επιλογή των ανταλλακτικών, εφόσον σε περίπτωση άρνησης του συνεργείου να ακολουθήσει τις οδηγίες τους, κοστολογούν τα εξαρτήματα τα οποία επέλεξε το συνεργείο στην χαμηλότερη τιμή αγοράς, ανεξάρτητα από την ποιότητα τους και την τιμή που το συνεργείο πλήρωσε για να τα λάβει από τον προμηθευτή ή την αντιπροσωπεία.

Μάλιστα, ανέφερε, ορισμένες αντιπροσωπείες οχημάτων, ενώ είναι κατασκευαστές και προμηθευτές οχημάτων και ανταλλακτικών και διατηρούν συνεργεία επιδιόρθωσης οχημάτων, προβαίνουν σε προσφορές εκπτώσεων προς ασφαλιστικές εταιρείες που είναι μεγαλύτερες από τις εκπτώσεις που παραχωρούν στους τεχνίτες οχημάτων, με αποτέλεσμα να προκύπτει αθέμιτος ανταγωνισμός.

  • Ο κ. Γεωργίου ανέφερε ότι με βάση την νομοθεσία, η ασφαλιστική εταιρεία δεν έχει το δικαίωμα να ασκεί εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας άλλες εργασίες εκτός από τις ασφαλιστικές, να γίνεται δηλαδή αγοραστής και προμηθευτής ανταλλακτικών. 

Αναφέρθηκε σε συγκεκριμένη περίπτωση ασφαλιστή ο οποίος διατηρεί και εταιρεία ανταλλακτικών οχημάτων, ο οποίος έχει καταγγελθεί τόσο στον Έφορο Ασφαλιστικών Εταιρειών από το 2021, χωρίς όμως να έχει ληφθεί απάντηση μέχρι σήμερα, όσο και στην ΕΠΑ, η οποία όπως αναφέρθηκε από λειτουργό της, διεξάγει σχετική έρευνα.

Σε εξέλιξη διερεύνηση καταγγελίας

Από πλευράς ΕΠΑ η Τζώρτζια Κάστανου Καραπατάκη ανέφερε ότι αυτή την στιγμή βρίσκεται ενώπιον τους για διερεύνηση καταγγελία, στην οποία περιλαμβάνονται κάποια από τα θέματα που θίγονται στην επιτροπή. 

Ανάφερε ότι δεν είναι σε θέση ακόμα να ενημερώσει εάν υπάρχει πρόβλημα ανταγωνισμού, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η έρευνα, σημειώνοντας πως αυτός είναι και ο σκοπός της διερεύνησης.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι σε τρεις μήνες περίπου θα είναι σε θέση να κοινοποιήσουν στην κοινοβουλευτική επιτροπή τα αποτελέσματα της προκαταρτικής εξέτασης της καταγγελίας από την ΕΠΑ.

Πρόσθεσε ότι η δική της έρευνα είναι προς το τέλος και εκτίμησε ότι εντός των επόμενων εβδομάδων θα είναι σε θέση να ενημερώσει την Βουλή για το ζήτημα.

«Καλυμμένες» οι ασφαλιστικές

Ο αναπληρωτής έφορος ασφαλιστικών εταιρειών Κωνσταντίνος Καλοψιδιώτης μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής ανέφερε ότι έχει υπό την εποπτεία του περίπου 22 ασφαλιστικές εταιρείες του γενικού κλάδου, προσθέτοντας ότι με βάση τη νομοθεσία, η προμήθεια εξαρτημάτων από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, είναι συναφής με τις εργασίες τους και δεν μπορεί να τους απαγορευθεί.

Δήλωσε ότι δεν υπάρχει κάτι στην ασφαλιστική νομοθεσία που να απαγορεύει το να προμηθεύουν τους ισιωτές με τα εξαρτήματα οχημάτων πελατών τους, τα οποία θα επιδιορθώσουν.

Με αυτό τον τρόπο, όπως είπε, ασκούν συναφή θέματα με τις ασφαλιστικές εργασίες με σκοπό την μείωση του κόστους.

Ανέφερε ακόμα, ότι δεν είναι θέμα της εποπτικής αρχής να γνωρίζει τα της ποιότητας εξαρτημάτων που θα δώσει ο ασφαλιστής στον ισιωτή. Τόνισε ότι στο ενδεχόμενο που ο ισιωτής δεν συμφωνεί, είναι δικαίωμα του να μην παραλάβει τα συγκεκριμένα εξαρτήματα.

Η αναφορά του εφόρου, σύμφωνα με τον Γ.Γ. της ΠΟΒΕΚ Στέφανο Κουρσάρη, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου.

Συγκεκριμένα, ο κ. Κουρσάρης ανέφερε ότι η δήλωση του κ. Καλοψιδιώτη, όσον αφορά την νομοθεσία και την άσκηση συναφούς με αυτή δραστηριότητας, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου και για άλλες παροχές από ασφαλιστικές εταιρείες, αφήνοντας περιθώριο όπως είπε, να εμπλέκονται οι ασφαλιστικές εταιρείες με επαγγελματικές δραστηριότητες.

Εκπρόσωπος των ασφαλιστικών εταιρειών επεσήμανε ότι δεν τίθεται θέμα νομιμότητας, αλλά ποιότητας, διευκρινίζοντας πως οι ασφαλιστικές που αγοράζουν το αναγκαίο εξάρτημα, το κάνουν ώστε να γίνει η σωστή επιδιόρθωση και ο πελάτης τους να μην επιβαρυνθεί περαιτέρω.

Στρεβλώσεις με θύμα τον καταναλωτή

«Διαπιστώσαμε προβλήματα στα οποία όντως ο ανταγωνισμός στρεβλώνεται», ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρίαση, προσθέτοντας ότι «το θύμα της όλης υπόθεσης είναι ο καταναλωτής, αυτός ο οποίος οδηγεί και εμπλέκεται σε ένα ατύχημα και πολύ δύσκολο είναι να βρει το δίκιο του».

Πρόσθεσε ότι ενώπιον της Επιτροπής αναφέρθηκε πως ασφαλιστικές εταιρείες εμπορεύονται οι ίδιες ανταλλακτικά οχημάτων και ότι κατ’ επέκταση εισέρχονται εντός πλαισίου αρμοδιότητας των επιδιορθωτών, κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν, όπως είπε.

Καταγγελία για αγορά ανταλλακτικών χωρίς ΦΠΑ

«Οι δύο αρχές, η μία για τον ανταγωνισμό και η άλλη για στις ασφαλιστικές εταιρείες, θα πρέπει να λογοδοτήσουν στο κοινοβούλιο και να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των ελέγχων τους», είπε ο ίδιος, απαντώντας αργότερα σε ερώτηση για τα επόμενα βήματα.

Ως μία ακόμα «στρέβλωση του ανταγωνισμού» ανέδειξε ο Πρόεδρος της Επιτροπής την αγορά και πώληση ανταλλακτικών από πλευράς των ασφαλιστικών εταιρειών, που δεν επιβαρύνονται του συνολικού ΦΠΑ του 19%.

«Μπορεί να αγοράσεις την ίδια στιγμή ανταλλακτικό από ένα συνεργείο και θα σου χρεωθεί 19% ΦΠΑ, μπορεί να το αγοράσεις μέσα από μια ασφαλιστική εταιρεία και δεν θα σου χρεωθεί το 19%, παρά μόνο κάτι ελάχιστο», ανέφερε ο κ. Χατζηγιάννη.

Την πεποίθηση ότι υπάρχει διάθεση από όλες τις πλευρές να καθίσουν στο τραπέζι και να βρεθεί η σωστή πρακτική λειτουργίας αυτού του τομέα, εξέφρασε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ και εκ των εισηγητών του θέματος, Ανδρέας Πασιουρτίδης.

 Σε δηλώσεις του σε δημοσιογράφους, ανέφερε ότι «κάποιες πρακτικές και κάποιες ενέργειες ασφαλιστικών εταιρειών, πιθανόν να δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού ή να μην επέτρεπαν στους ισιωτές και βαφείς να εκτελέσουν τις εργασίες τους με τον τρόπο που προνοείται στην νομοθεσία».

Συνέχισε, λέγοντας ότι «θα πρέπει και αρμόδιοι φορείς, που είναι η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού και ο Έφορος Ελέγχου Ασφαλιστικών Εταιρειών, να σιγουρευτούν ότι θα εφαρμόζονται οι νομοθεσίες και δεν θα προκαλούνται προβλήματα ούτε στον ανταγωνισμό ούτε στις ασφαλιστικές εργασίες των ασφαλιστικό τομέα στην Κύπρο».

Διαβάστε Επίσης