Σάββατο, 2 Μαρτίου, 2024
ΑρχικήΠΟΛΙΤΙΚΗΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗΣτέφανου Στεφάνου στη ΓΝΩΜΗ:  Άνεμος αισιοδοξίας στο ΑΚΕΛ για τις εκλογικές αναμετρήσεις

Στέφανου Στεφάνου στη ΓΝΩΜΗ:  Άνεμος αισιοδοξίας στο ΑΚΕΛ για τις εκλογικές αναμετρήσεις

Οι αλλαγές στο Καταστατικό του ΑΚΕΛ έχουν αφήσει ένα πολύ θετικό πρόσημο τόσο στην κομματική βάση, όσο στην εκλογική βάση του κόμματος αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία

-

Συνέντευξη στον Πέτρο Χ. ΠΑΣΙΑ

Άνεμος αισιοδοξίας επικρατεί στο ΑΚΕΛ καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι συλλογικές, δημοκρατικές διαδικασίες για την επιλογή από τη βάση του κόμματος των υποψηφίων του για τις ευρωεκλογές και τις εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση με τον ηγέτη του Κόμματος Στέφανο Στεφάνου, να σημειώνει με έμφαση ότι  είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι «η υποστήριξη σε υποψήφιους Δημάρχους ή η υποστήριξη προς τους Προέδρους Κοινοτήτων καθώς επίσης η διαμόρφωση των ψηφοδελτίων του κόμματος γίνεται στις τοπικές εκλογικές συνελεύσεις, είτε σε συνελεύσεις των συμπλεγμάτων, σε ότι αφορά στους συμπλεγματοποιημένους πλέον Δήμων και δεν είναι απόφαση της κεντρικής ηγεσίας».

Ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ δηλώνει στη «ΓΝΩΜΗ», ότι η αισιοδοξία της ηγεσίας του κόμματος πηγάζει από «το συνολικότερο θετικό κλίμα που υπάρχει εξαιτίας και καλής προσπάθειας που είχαμε καταβάλει στις προεδρικές εκλογές, ότι θα έχουμε ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα τόσο στις εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο και στις Ευρωεκλογές που θα τεκμηριώνουν την άνοδο στην οποία βρίσκεται το κόμμα.

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη του στη «ΓΝΩΜΗ», ο ηγέτης του ΑΚΕΛ σημειώνει με έμφαση ότι το 2023 άφησε στο Κόμμα της Κυπριακής Αριστεράς ως πολιτική «μαγιά» την επανασυνάντηση με πολύ κόσμο ευρύτερα στην κοινωνία, με αφορμή και επίκεντρο τις Προεδρικές Εκλογές που έγιναν τον Φλεβάρη του 2023, και αυτό το συναπάντημα ήταν στη βάση μιας προοδευτικής πολιτικής ατζέντας που περιλαμβάνει θέματα τα οποία καθορίζουν την πορεία του τόπου και του λαού.

Ακόμη, ο Γ.Γ. του ΑΚΕΛ αναφέρεται στο Κυπριακό, στις μεγάλες προκλήσεις για την Κύπρο και τα μεγάλα προβλήματα των εργαζομένων και ευρύτερα των πολιτών, ασκεί έντονη κριτική στην κυβέρνηση αλλά συνάμα καταθέτει δημιουργικές θέσεις και προτάσεις για επίλυση προβλημάτων, για μια δικαιότερη κοινωνία.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΗ «ΓΝΩΜΗ»

Παραθέτουμε στη συνέχεια το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

  • Σύντροφε Στέφανε, τυπική αλλά και ουσιαστική η εισαγωγική ερώτηση: Το 2023 ήταν μια χρονιά με σημαντικά γεγονότα διεθνώς αλλά και στην Κύπρο. Θα θέλαμε να μας πείτε τι είναι εκείνο που μένει ως «μαγιά» για τη νέα χρονιά που μόλις έχει αρχίσει…

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Σε ότι αφορά το ΑΚΕΛ, η μαγιά είναι η επανασυνάντηση με πολύ κόσμο ευρύτερα στην κοινωνία, με αφορμή και επίκεντρο τις Προεδρικές Εκλογές που έγιναν τον Φλεβάρη, αρχές του 2023, και αυτό το συναπάντημα, ήταν στη βάση μιας προοδευτικής πολιτικής ατζέντας που περιλαμβάνει θέματα τα οποία καθορίζουν την πορεία του τόπου και του λαού. Στην βάση αυτής της πολιτικής ατζέντας προσπαθούμε σ’ αυτήν την συνάντηση με όλο αυτό τον κόσμο να της δώσουμε μόνιμο χαρακτήρα.

Σε ότι αφορά τις Προεδρικές Εκλογές εμείς από την πρώτη στιγμή είχαμε εκφράσει την ελπίδα μας, ο Πρόεδρος και η Κυβέρνησή του να μας διαψεύσουν στις προβλέψεις μας και να σταθούν αντάξιοι των στοιχημάτων και των προκλήσεων. Δυστυχώς, αυτό δεν έγινε, και όχι μόνο δεν έγινε, αλλά θα πρέπει να πω ότι στους πρώτους δέκα-έντεκα μήνες της διακυβέρνησης απλά ο Πρόεδρος επιβεβαίωσε ότι η Κυβέρνησή του θα αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης διακυβέρνησης του Δημοκρατικού Συναγερμού. Το λέει άλλωστε ότι συνεχίζει την πολιτική τους και δεύτερο πρέπει να πω ότι η όλη διακυβέρνηση, η συμπεριφορά, ακόμα και η ρητορική της σημερινής Κυβέρνησης έχει απογοητεύσει και πολλούς από αυτούς που ψήφισαν Νίκο Χριστοδουλίδη στις προεδρικές εκλογές.

ΚΛΙΜΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ ΓΙΑ

ΤΙΣ ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ

  • Φέτος θα έχουμε τις Ευρωεκλογές και μαζί τις εκλογές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το ΑΚΕΛ είναι έτοιμο για αυτή τη διπλή πολιτειακή μάχη; Και πως το κόμμα αξιοποιεί το κεκτημένο σε εισαγωγικά ή όχι των προεδρικών εκλογών με τις συμμαχίες και συνεργασίες που ανέπτυξε και ο υποψήφιος που υποστήριξε, ο Αντρέας ο Μαυρογιάννης, ο οποίος κόντεψε τόσο πολύ να εκλεγεί;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Ξεκινώντας από το τελευταίο να πω ότι τα ψηφοδέλτια του κόμματος σε Δημοτικές και Κοινοτικές εκλογές θα περιλαμβάνουν και κόσμο ο οποίος είναι έξω και πέραν από το ΑΚΕΛ και πολύ κόσμο από αυτούς με τους οποίους συμπορευτήκαμε κατά τη διάρκεια των προεδρικών εκλογών.

Σε ότι αφορά στην ετοιμότητα μας θα πρέπει να πω ότι είμαστε πάρα πολύ προχωρημένοι με τις συλλογικές διαδικασίες που ακολουθούμε, γιατί στο ΑΚΕΛ οι διαδικασίες είναι συλλογικές. Είναι χαρακτηριστικό να πω ότι η υποστήριξη σε υποψήφιους Δημάρχους ή η υποστήριξη προς τους Προέδρους Κοινοτήτων ή η διαμόρφωση των ψηφοδελτίων του κόμματος γίνεται στις τοπικές εκλογικές συνελεύσεις, είτε σε συνελεύσεις των συμπλεγμάτων, σε ότι αφορά στους συμπλεγματοποιημένους πλέον Δήμων και δεν είναι απόφαση της κεντρικής ηγεσίας.

Ασφαλώς η κεντρική ηγεσία και οι επαρχιακές ηγεσίες του κόμματος διαδραματίζουν ένα συντονιστικό ρόλο και έναν πολιτικό, και τον ρόλο της πολιτικής καθοδήγησης για να έχουμε τα καλύτερα δυνατά ψηφοδέλτια που να περιλαμβάνουν τους ανθρώπους εκείνους που να μπορούν να βοηθήσουν έμπρακτα στον ρόλο τον οποίο έχουν αυτά τα συμβούλια, αλλά και την ίδια ώρα να διασφαλίσουμε ότι έχουμε ψηφοδέλτια που να εκφράζουν ευρύτερα την κοινωνία και θα έχουν καλές προοπτικές για να φέρουμε ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα.

Είμαστε αισιόδοξοι με βάση και το συνολικότερο κλίμα που αντιμετωπίζουμε, το θετικό, εξ αιτίας και της καλής προσπάθειας που είχαμε καταβάλει στις προεδρικές εκλογές, ότι θα έχουμε ένα καλό εκλογικό αποτέλεσμα τόσο στις εκλογές Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο και στις Ευρωεκλογές που θα τεκμηριώνουν την άνοδο στην οποία βρίσκεται το κόμμα, αλλά και την ίδια ώρα θα δώσει την δυνατότητα στο κόμμα με την ισχυρή του παρουσία να μπορεί να μετουσιώνει την εμπιστοσύνη που δείχνει ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας στο κόμμα προς όφελος της κοινωνίας και γενικότερα της Κύπρου μας γιατί και αυτός είναι ο στόχος.

Θέλουμε ένα ισχυρό ΑΚΕΛ, για να είναι ισχυρή η παρέμβασή του προς όφελος του εργαζόμενου, του απλού ανθρώπου, της κοινωνίας μας, της Κύπρου μας. Όσον πιο ισχυρό είναι το ΑΚΕΛ, είναι πεποίθησή μας ότι τόσο πιο ισχυρή είναι η ελπίδα για τον τόπο μας.

ΘΕΤΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ ΑΦΗΣΑΝ

ΟΙ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

  • Σε σχέση με το καταστατικό συνέδριο του ΑΚΕΛ,  ποιες ήταν οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν και πως στην πράξη διευκολύνουν ή που βοηθούν την καθοδήγηση του Κόμματος στην προσπάθεια για διεύρυνση του κύρους, της επιρροής του και το χτίσιμο συμμαχιών μέσα στην ευρύτερη προοδευτική κοινωνία;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Είχε τέσσερα – πέντε πράγματα που επιδιώχθηκαν μέσα από τις καταστατικές αλλαγές. Το πρώτο είναι να ενισχύσουμε τον ρόλο της κομματικής βάσης στις διαδικασίες ζήτησης, ζύμωσης και λήψης αποφάσεων για τα διάφορα πολιτικά ζητήματα, αλλά και να αναβαθμίσουμε τον ρόλο του στελεχικού δυναμικού του κόμματος σε σχέση με αυτές τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Σε τούτο το πεδίο μπορώ να εντάξω την υιοθέτηση ποσόστωσης σε σχέση με την παρουσία εθελοντικών στελεχών στην Κεντρική Επιτροπή του κόμματος. Είναι γνωστό ότι έχουμε θέσει ως μίνιμουμ βάση το 60%. Με αυτό τον τρόπο να δημιουργήσουμε περισσότερο χώρο σε εθελοντικά στελέχη, σε κόσμο ο οποίος καθημερινά προσφέρει με την εργασία του, με τον ιδρώτα του, με τον κόπο του στην κομματική προσπάθεια να μεταφέρουμε την πολιτική μας και να υλοποιήσουμε την πολιτική μας.

Δεύτερον, η εκλογή του Γενικού Γραμματέα απευθείας από το συνέδριο, επίσης αναβαθμίζει τον ρόλο του κομματικού στελεχικού δυναμικού. Ο άλλος στόχος που τέθηκε ήταν να ενδυναμώσουμε τις διαδικασίες ανανέωσης στο κόμμα. Εδώ θα ήθελα να τονίσω την μείωση των θητειών σε δημόσια πόστα από τρεις σε δύο θητείες. Αυτό θα δημιουργήσει μια δυναμική περισσότερου ενδιαφέροντος και εμπλοκής του κόσμου στις διαδικασίες του κόμματος για την ισχυρή παρουσία του σε σημαντικούς θεσμούς όπως είναι η Βουλή, όπως είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση και το Ευρωκοινοβούλιο.

Τρίτον, έχουμε πάρει αποφάσεις για απλοποίηση τόσο κομματικών δομών, όσο και κομματικών διαδικασιών, έτσι ώστε να λειτουργούμε πολύ πιο γρήγορα, πολύ πιο συλλογικά και πολύ πιο εύκολα για να εμπλέκετε τόσο το κομματικό σύνολο, όσο και κόσμος ο οποίος είναι κοντά στο κόμμα και προσδοκεί και ελπίζει στο κόμμα για να συμμετέχει στις διάφορες διαδικασίες.

Οι αποφάσεις αυτές πιστεύω ότι θα μας βοηθήσουν προς αυτήν την κατεύθυνση. Το σίγουρο είναι ότι οι αλλαγές έχουν αφήσει ένα πολύ θετικό πρόσημο τόσο στην κομματική βάση, όσο στην εκλογική βάση του κόμματος αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία.

ΤΟ ΑΚΕΛ ΜΠΑΙΝΕΙ ΜΠΡΟΣΤΑ

ΜΕ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

  • Οι πολίτες έχουν πλέον συνηθίσει να ακούνε από την καθοδήγηση του ΑΚΕΛ να μην ασκεί μόνο κριτική για τα κακώς έχοντα αλλά να καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για αντιμετώπιση των προβλημάτων των πολιτών. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες προτάσεις από το ΑΚΕΛ για ανακούφιση των χαμηλομεσαίων οικονομικά πολιτών και των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού και ποιά ήταν η ανταπόκριση της κοινωνίας και της κυβέρνησης;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Όντως, είναι μια διαπίστωση για την απογοητευτική εικόνα στην κοινωνία. Σε ότι αφορά τις προτάσεις του ΑΚΕΛ, η πρώτη κατηγορία θεμάτων είναι αυτά της ακρίβειας και της μεγάλης πίεσης που βάζει αυτή η ακρίβεια στην πλειοψηφία των νοικοκυριών αλλά και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Εδώ καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις πρώτον για να διευκολυνθεί η πρόσβαση των νοικοκυριών προς βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Δεύτερον, οι προτάσεις αφορούν στην μείωση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Τρίτον, στην στήριξη των εισοδημάτων των νοικοκυριών και τέταρτο, στο πως το κράτος μπορεί να εξασφαλίσει τις απαραίτητες πηγές, έτσι ώστε να έχει την οικονομική δυνατότητα με επάρκεια να μπορεί να αναπτύσσει μια πολιτική η οποία να ανακουφίζει την κοινωνία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από την ακρίβεια. Αυτό είναι ο ένας τομέας και αυτή η προσπάθεια του κόμματος έγινε με πολύ στοχευμένο τρόπο και με συγκεκριμένες προτάσεις.

Η δεύτερη κατηγορία θεμάτων είναι θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με βασικά ζητήματα της κοινωνίας όπως είναι η στέγαση, αλλά και ζητήματα που αφορούν στις νέες οικογένειες, στους νέους γονείς.

  • Γιατί επιλέξαμε αυτές τις δύο μεγάλες κατηγορίες;

Πρώτο διότι η στέγη είναι βασικό αγαθό και τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης των ενοικίων των τιμών αλλά και λόγω της έλλειψης ολοκληρωμένης κρατικής πολιτικής, η στέγη τείνει να γίνει άπιαστο όνειρο για πολλούς, ειδικά νέους που θέλουν να αποκτήσουν στέγη. Γι’ αυτό κρίναμε απαραίτητο ότι πρέπει να οργανώσουμε μια εκστρατεία, κατά την διάρκεια της οποίας να καταθέσουμε τις συγκεκριμένες προτάσεις που έχουμε επεξεργαστεί στο κόμμα, δίνοντάς μας και την ευκαιρία πέραν από την προβολή αυτών των προτάσεων να συζητήσουμε ακόμα και με εμπλεκόμενους, ενδιαφερόμενους και επηρεαζόμενους στον τομέα της στέγης, στις διάφορες κατηγορίες της στέγης, γιατί υπάρχει και η στέγη για τα νέα ζευγάρια, τις νέες οικογένειες, υπάρχει η προσφυγική στέγη, υπάρχει η φοιτητική στέγη.

 Όλα αυτά θέλαμε να τα καλύψουμε και να καλύψουμε και το αντικείμενο της προσφοράς στέγης, είτε αυτή είναι κοινωνική στέγη, είτε είναι προσιτή στέγη. Να καλύψουμε γεωγραφικές περιοχές, όπως είναι οι ορεινές περιοχές, οι απομακρυσμένες και οι μειονεκτούσες περιοχές, αλλά να καλύψουμε και ζητήματα που έχουν να κάνουν με την χρηματοδότηση της προσπάθειας για απόκτηση στέγης. Μέσα από αυτήν την εκστρατεία λοιπόν, καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με αρμόδια Υπουργεία, Υπηρεσίες και ενδιαφερόμενους του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα και θα πρέπει να πω ότι το πρόσημο από αυτήν την εκστρατεία ήταν πολύ θετικό.

Συγκεκριμένες προτάσεις τις οποίες καταθέσαμε τις έπιασαν Υπουργεία και αρμόδιες Υπηρεσίες για να τις προωθήσουν, ανοίξαμε μια συζήτηση ειδικά σε ότι αφορά την χρηματοδότηση της στέγης και για το πως θα μπορούσε να γίνει αυτή, που δημιούργησε και μια δυναμική γύρω από έναν πολύ σημαντικό ζήτημα όπως είναι η στέγη.

Ο Δεύτερος τομέας που έχει να κάνει με τις νέες οικογένειες, καλύπτει τους νέους γονείς, καλύπτει ουσιαστικά στο μεγαλύτερο μέρος της νέους ανθρώπους και τις δυσκολίες που έχουν σε ότι αφορά στην προσπάθεια απόκτησης παιδιών, στην φροντίδα των παιδιών αλλά και στην στήριξη της οικογένειας από μέρους του κράτους. Και εδώ έχουμε σοβαρά ελλείματα σε σχέση με την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης κρατικής πολιτικής που πρέπει να ενθαρρύνει την τεκνοποίηση, να ενθαρρύνει την δημιουργία οικογενειών ως ένα καθοριστικό μέτρο αντιμετώπισης και της σοβαρής υπογεννητικότητας που υπάρχει στην χώρα μας. Αυτά επίσης, συνοδεύονται από πολύ συγκεκριμένες προτάσεις σε διάφορες κατηγορίες και υποθέματα, αυτού του μεγάλου ζητήματος που ονομάζεται νέοι γονείς. Και εδώ πρέπει να πω ότι το πρόσημο και η αποδοχή εκ μέρους της κοινωνίας είναι πάρα πολύ θετικό.

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ

ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

  • Σύντροφε Στέφανε, για όλα αυτά και όπως είπες και εσύ προηγουμένως αναφερόμενος στην ακρίβεια, η ανάπτυξη τέτοιων προγραμμάτων προϋποθέτουν και οικονομικές δαπάνες από το Κράτος. Η ανησυχία είναι να μην φορτώνονται οι εργαζόμενοι και οι ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού τα βάρη.  Το ΑΚΕΛ έχει πρόταση για διαφοροποίηση της φοροεισπρακτικής πολιτικής του Κράτους; Γιατί σήμερα ελέω Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους έμμεσους φόρους όπως είναι το ΦΠΑ, και κυρίως στα προϊόντα και υπηρεσίες, αυξάνονται τα έσοδα της Κυβέρνησης αλλά την ίδια ώρα μειώνονται τα εισοδήματα των χαμηλά και μεσαίων οικονομικά στρωμάτων της κοινωνίας. Το ΑΚΕΛ έχει κάτι να προτείνει που να διαφοροποιεί την πηγή εσόδων του Κράτους για να είναι πιο δίκαια η φορολογική πολιτική;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Ναι, είναι για αυτό που τονίζουμε την ανάγκη που υπάρχει για να γίνει μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση. Η προηγούμενη μεταρρύθμιση έγινε στην δεκαετία του 1980, έχουν περάσει από τότε αρκετά χρόνια, πολλά πράγματα έχουν αλλάξει, επομένως πρέπει να γίνει μια φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία να ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες, και αυτή η φορολογική μεταρρύθμιση πρέπει να έχει δύο χαρακτηριστικά:

Το πρώτο χαρακτηριστικό, θα πρέπει να υπάρχει μια τέτοια στόχευση που να αμβλύνεται η πίεση που δέχονται τα χαμηλομεσαία στρώματα και όσο ανεβαίνουμε προς τα πάνω διαζώματα της κοινωνίας, να υπάρχει περισσότερη επιβάρυνση. Άρα το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων του κράτους να προέρχεται από τα μεγάλα εισοδήματα και όχι από τα μικρά. Έτσι, η στόχευση θα πρέπει να ξεκινά από τα χαμηλά διαζώματα της κοινωνίας και όσο πηγαίνουμε προς τα πάνω να διαφοροποιούνται ανάλογα προς τα πάνω και οι διάφοροι φορολογικοί συντελεστές.

Ένα χαρακτηριστικό αυτής της φορολογικής μεταρρύθμισης έχει να κάνει με το πως με ένα ορθολογικό και νούσιμο τρόπο παρέχουμε τα απαραίτητα κίνητρα έτσι ώστε να στηρίζεται η επιχειρηματικότητα, ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πρέπει να αποτελούν την ραχοκοκαλιά της Κυπριακής Οικονομίας και του Κυπριακού επιχειρείν. Είναι μεγάλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και θα πρέπει το Κράτος να δει πως μπορεί να βοηθήσει στην επιβίωση αυτών των επιχειρήσεων, οι οποίες όπως έχουμε πει αποτελούν και την ραχοκοκαλιά της Κυπριακής Οικονομίας.

Έχεις αναφερθεί προηγουμένως Πέτρο στα αυξημένα εισοδήματα που έχει το Κράτος. Και αυτό είναι ένα γεγονός, μια βασική θέση την οποία από την αρχή διατυπώσαμε ότι το Κράτος θα πρέπει να επιστρέψει πίσω στην κοινωνία ένα σημαντικό μέρος από τα αυξημένα έσοδα τα οποία έχει εξ αιτίας της ακρίβειας. Είναι απροσδόκητα έσοδα και για το Κράτος, δεν είχαν καν προϋπολογισθεί αφού δεν υπήρχε προηγουμένως η ακρίβεια. Το Κράτος είχε προϋπολογίσει κάποια συγκεκριμένα έσοδα, έχει πάρει πολύ περισσότερα και πέρσι και φέτος μέχρι τώρα.

Θα πρέπει λοιπόν το Κράτος να επιστρέψει ένα μέρος αυτών των λεφτών, κυρίως με στοχευμένο τρόπο, ξεκινώντας από αυτούς που έχουν μεγαλύτερες ανάγκες και συμπιέζονται περισσότερο από την ακρίβεια. Αυτό δυστυχώς, δεν το έχουμε δει να το κάνει ούτε η παρούσα Κυβέρνηση, όπως δεν το έκανε ούτε και η προηγούμενη.

ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ ΚΑΙ

ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΞΙΑΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΩΝ

  • Σχετικά πρόσφατα, όχι πολύ παλιά το ΑΚΕΛ κατέθετε προτάσεις για φορολόγηση του πλούτου. Συνδέεται αυτές τις προτάσεις με το θέμα της φορολογικής μεταρρύθμισης;  

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Ναι, σ’ αυτά αναφερόμαστε, στα ζητήματα των ψηλών αξιών και του πλούτου. Είναι κάτι που εφαρμόζεται και σε χώρες του εξωτερικού. Είναι κάτι που είναι και κοινωνικά δίκαιο. Δεν μπορεί όταν μιλούμε για κοινωνικές πολιτικές να δίνουμε έμφαση σε στοχευμένες πολιτικές ξεκινώντας από τα χαμηλά διαζώματα της κοινωνίας και όταν μιλούμε για την φορολογία, είτε να μιλούμε για λιγότερες φορολογίες, διότι αυτό είναι το σύνθημα των νεοφιλελεύθερων που εφάρμοσε η προηγούμενη Κυβέρνηση και θέλει να εφαρμόσει και η παρούσα. Οι λιγότερες φορολογίες αυτούς που πρωτίστως εξυπηρετούν είναι τους πλούσιους, τα ψηλά εισοδήματα και τις ψηλές αξίες και για να είμαι πολύ συγκεκριμένος, όταν καταργήθηκε η φορολογία για την ακίνητη περιουσία οι πρώτοι που έχουν ευνοηθεί είναι εκείνοι που έχουν, που είναι ιδιοκτήτες ψηλής αξίας ακίνητης περιουσίας. Ενώ εμάς η θέση μας είναι ότι θα έπρεπε αυτή η φορολογία να είναι στοχευμένη, δηλαδή να φοροαπαλλάσσεται ένα μεγάλο μέρος των νοικοκυριών από την φορολογία ακίνητης περιουσίας, να μην φορολογείται το σπίτι το κανονικό, να μην φορολογούνται αυτά που έχουν όλοι οι άνθρωποι σε ακίνητη περιουσία, αλλά όσο πηγαίνουμε προς υψηλής αξίας περιουσίες και σε μεγάλες περιουσίες, βεβαίως θα πρέπει να υπάρχει φορολογία.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση καταργώντας την φορολογία στην ουσία, αφαίρεσε από το Κράτος δεκάδες εκατομμύρια έσοδα και την ίδια ώρα ευνόησε τους πλούσιους και τους ιδιοκτήτες ψηλής αξίας ακίνητης περιουσίας. Άρα η φορολογία για να έχει σημασία, να είναι κοινωνικά δίκαιη έτσι, κοινωνικά δικαιότερη πρέπει να είναι και στοχευμένη.

  • Με την σημερινή σύνθεση της Κυβέρνησης, με Πρόεδρο ο οποίος πολιτικά είναι συνέχεια της προηγούμενης κυβέρνησης αλλά με τη συμμετοχή κόμματα τα οποία αυτοπροσδιορίζονται σε ένα μεσαίο χώρο με ίσως διαφοροποιημένες πολιτικές, βλέπετε έδαφος να επανέλθουν τέτοια ζητήματα και στο επίπεδο του Κοινοβουλίου για, με πιθανές διαφοροποιήσεις, με τοποθετήσεις;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Εμείς πάντοτε προσπαθούμε να δημιουργήσουμε δυναμική διαφοροποίησης των πραγμάτων και εντός και εκτός Βουλής. Η Βουλή βέβαια είναι ένα πάρα πολύ καλό εφαλτήριο για να προωθείς πολιτικές, να μην ξεχνάμε όμως ότι ο ρόλος της περιορίζεται συνταγματικά όταν έχουμε να κάνουμε με αύξηση δαπανών.

Δεν μπορείς να κάνεις αύξηση δαπανών. Αν μπορούσαμε να κάνουμε αύξηση δαπανών, τότε θα ήταν και μεγαλύτερη η δυνατότητα μας να βάζουμε μπροστά δυναμικές πολιτικές, αυτό όμως είναι υπόθεση της κυβέρνησης και εδώ με φέρνει τη σημασία που έχει η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας.

Στην πραγματικότητα είναι ο εκάστοτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας που σε ένα μεγάλο βαθμό μαζί με την κυβέρνηση του που καθορίζουν την πορεία πλεύσης του τόπου και της κοινωνίας, δεν είναι η βουλή. Η Βουλή κυρίως ασκεί κοινοβουλευτικό έλεγχο, κάνει νομοθετική εργασία και σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να βοηθήσει στο να διαμορφώνονται καλύτερα δεδομένα για κοινωνικές ή οικονομικές πολιτικές. Μέχρι εκεί είναι ο ρόλος της Βουλής.

Επειδή εμείς είμαστε το κόμμα της αντιπολίτευσης προσπαθούμε πολύ με αυτό το δημιουργικό τρόπο που έχεις αναφέρει προηγουμένως Πέτρο να ασκούμε την πολιτική μας για να βοηθάμε την κοινωνία, τη χώρα και την οικονομία της. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε προσπαθώντας να δημιουργούμε τις ανάλογες δυναμικές. Θα πρέπει να πω ότι μέχρι τώρα δεν μπορώ να πω ότι είμαστε ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση που βρίσκουμε από τα άλλα κόμματα. Για το Συναγερμό ξέρουμε την πολιτική του, δυστυχώς ούτε και από τα κόμματα που σήμερα στηρίζουν την κυβέρνηση μπορούμε να πούμε ότι είμαστε ευχαριστημένοι. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός, το ποια ήταν η στάση που κράτησαν αυτά τα κόμματα στην περίπτωση των εκποιήσεων.

  • Και κατά τη ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Στον Προϋπολογισμό καταθέσαμε πολλές τροπολογίες, είτε για περισσότερο έλεγχο, διαφάνεια και λογοδοσία, είτε για να αποκοπούν πολιτικές όπως για παράδειγμα η βούληση που υπάρχει και από αυτή την κυβέρνηση, όπως υπήρχε και από την προηγούμενη για να τιμάται ποικιλοτρόπως ο Γρίβας. Είχαμε δει με έκπληξη μας ότι κόμματα που προηγουμένως ήταν μαζί μας στην αποκοπή των σχετικών κονδυλίων, φέτος τα έχουν εγκρίνει και αυτό δεν προοιωνίζεται κάτι θετικό σε σχέση με τη δική τους στάση αναφορικά με την κοινωνία και τον απλό τον κόσμο. Ανεξαρτήτως τούτου εμείς θα προσπαθούμε, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια μας και τους αγώνες μας εντός και εκτός Βουλής.

Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΑΚΕΛ ΜΕ

ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ

  • Σε ποιο βαθμό η ηγεσία του ΑΚΕΛ αναπτύσσει συνεργασίες με τα ευρύτερα κοινωνικά κινήματα, που έχουν αναπτυχθεί στην χώρα σε πλείστους τομείς, στο περιβάλλον, στην προστασία δημόσιας υγείας, σε πολλά ζητήματα;

 Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Είναι πολύ σημαντικό μέρος της ευρύτερης δραστηριότητας και δράσης που αναπτύσσουμε ως κόμμα και γενικότερο ως κίνημα να βοηθούμε με την δική μας τη συμμετοχή χωρίς να «καπελιάζουμε» και χωρίς να συμπεριφερόμαστε πατερναλιστικά σε αυτά τα κινήματα για να ενισχύουμε την δράση και για να βοηθάμε να επιτυγχάνονται στόχοι, είτε για το περιβάλλον, είτε για τη στέγη, είτε για την ακρίβεια, είτε ακόμη και για την αντιμετώπιση του φασισμού, της ακροδεξιάς, του εθνικισμού.

Στηρίζουμε εμείς αυτά τα κινήματα τα ενθαρρύνουμε με το κύρος και τη δύναμη που διαθέτουμε, προσπαθούμε αυτά τα κινήματα να δυναμώνουν, να υψώνουν την φωνή τους και μέσα από τη δράση τους να πετυχαίνουμε συγκεκριμένους στόχους  προοδευτικούς στόχους προς όφελος της κοινωνίας. Αυτή η δουλειά είναι σημαντικό μέρος της συνολικότερης δράσης μας, την κάνουμε και θα συνεχίσουμε να την κάνουμε.

ΝΑ ΑΝΑΛΑΒΟΥΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ

ΓΙΑ ΣΠΑΣΙΜΟ ΤΟΥ ΑΔΙΕΞΟΔΟΥ ΣΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ

  • Να πάμε στο Κυπριακό. Με το νέο χρόνο βλέπετε καλούς οιωνούς στο Κυπριακό; Με τον διορισμό της κας  Μαρίας Άνχελα Ολγκίν Κουεγιάρ ως απεσταλμένης του Γ.Γ. του ΟΗΕ εκτιμάτε ως ΑΚΕΛ  ότι δημιουργούνται προοπτικές να σπάσει το μακροβιότερο αδιέξοδο στο Κυπριακό;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Πρώτο, ο διορισμός της απεσταλμένης είναι θετικό βήμα, διότι η απεσταλμένη θα αφοσιωθεί, στην προσπάθεια να σπάσει το αδιέξοδο και να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Αυτός είναι ο στόχος ο πρώτος. Δεύτερο ο διορισμός της απεσταλμένης, δεν σημαίνει κατ ‘ανάγκην ότι θα έχουμε εξελίξεις στο Κυπριακό. Αυτό πρέπει να το έχουμε υπόψη μας. Είναι δύσκολες οι συνθήκες, έχουμε μια Τουρκία και μια Τουρκοκυπριακή ηγεσία που είναι αρνητικές, είναι αρνητικοί, ενίοτε και προκλητικοί σε σχέση με το Κυπριακό. Έχουμε προβλήματα στην περιοχή μας και ευρύτερα στον κόσμο που αποσπούν την προσοχή του διεθνούς παράγοντα και μιλώ για τον πόλεμο στην Ουκρανία και για τον πόλεμο που κάνει το Ισραήλ στη Μέση Ανατολή, στη Λωρίδα της Γάζας και εσχάτως και στη Δυτική Όχθη. Και αντιλαμβάνεστε ότι ο διεθνής παράγοντας έχει στραμμένο το βλέμμα του προς αυτή την κατεύθυνση.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να μας οδηγήσει είτε στην απάθεια είτε στη αποδοχή αυτής της στασιμότητας και του αδιεξόδου το οποίο έχουμε.

Εμάς η δουλεία μας πρέπει να είναι η ανάληψη συγκεκριμένων, στοχευμένων πρωτοβουλιών, με στόχο να δημιουργήσουμε μια δυναμική επανέναρξης των διαπραγματεύσεων. Έχουμε πάρα πολλές φορές πως κατά την άποψη μας πρέπει να γίνει αυτό το πράγμα.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνεται από μέρους της δικής μας της πλευράς, από την Κυπριακή Δημοκρατία, είναι η συνεχής επανάληψη της θέσης μας, ότι συνεχίζουμε να παραμένουμε συνεπείς στη συμφωνημένη βάση λύσης της δικοινοτικής διζωνικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα, όπως περιγράφεται στα σχετικά ψηφίσματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.

Αυτή ήταν και είναι η πάγια θέση μας. Η δύναμη αυτής της θέσης αποδείχθηκε από το γεγονός ότι πλέον επίσημα η τουρκική πλευρά έχει μετακινηθεί από τη θέση για διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία και πήγε στη θέση για λύση δυο κρατών, άρα εμείς πρέπει  χωρίς καμία υποσημείωση, χωρίς καμία παρένθεση να τοποθετούμαστε ξεκάθαρα επί αυτής της θέσης.

  • Η σημερινή κυβέρνηση το κάνει, έχοντας υπόψη τα πολιτικά  βαρίδια που έχει με τις ετερόκλητες δυνάμεις που συμμετέχουν μέσα στην κυβέρνηση του  Νίκου Χριστοδουλίδη;

Στ. ΣΤΕΦΑΝΟΥ: Δεν το κάνει με συνέπεια. Ενίοτε αναφέρεται σε αυτή τη θέση, όχι πάντοτε, και ούτε με τη συνέπεια θα θέλαμε εμείς να κάνει η κυβέρνηση. Το δεύτερο που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση είναι πάλι χωρίς παρενθέσεις, υποσημειώσεις και αμφισημίες πρέπει να δηλώνει έτοιμη για συνέχιση των διαπραγματεύσεων από το σημείο το οποίο διακόπηκαν οι διαπραγματεύσεις τον Ιούλιο του 2017 στο Κραν Μοντανά, διαφυλάσσοντας τις συγκλίσεις οι οποίες επιτεύχθηκαν, όλες τις συγκλίσεις που επιτεύχθηκαν και τις έχει καταγράψει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ στην έκθεση του του Σεπτέμβρη του 2017. Και ότι είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε τις διαπραγματεύσεις στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες.

Ούτε κι εδώ είμαστε ικανοποιημένοι από τις τοποθετήσεις που κάνει η κυβέρνηση, αποφεύγει πολλές φορές να αναφέρεται στις συγκλίσεις και στο πλαίσιο Γκουτέρες, προφανώς και λόγω εσωτερικών προβλημάτων που έχει με τις θέσεις και τις προσεγγίσεις των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση, αλλά δεν υπάρχει άλλη οδός.

Είτε με ξεκάθαρο τρόπο θα τοποθετούμαστε σε αυτό το ζήτημα για το οποίο ο διεθνής παράγοντας έχει τοποθέτηση, είτε μέσα από τις αμφισημίες μας θα συνεχίσουμε να τροφοδοτούμε το έλλειμμα αξιοπιστίας της Ελληνοκυπριακής πλευράς και την αμφισβήτηση από μέρους του διεθνούς παράγοντα ότι υπάρχει η απαραίτητη πολιτική βούληση για να αναλάβει μια νέα πρωτοβουλία που θα οδηγήσει στη διάρρηξη του αδιεξόδου και στην επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Το τρίτο που πρέπει να κάνουμε είναι να δώσουμε σάρκα και οστά στην θετική ατζέντα για την οποία μιλούσε στην αρχή ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αλλά πλέον δεν αναφέρεται σε αυτή. Η θετική ατζέντα θα πρέπει να απευθύνεται στην Τουρκία και στην τουρκοκυπριακή ηγεσία σε μια προσπάθεια να απελευθερώσει κίνητρα και καλώς νοούμενα συμφέροντα για να επανέλθει η τουρκική πλευρά στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ο Πρόεδρος όταν μιλούσε για θετική ατζέντα έβαζε τα ευρωτουρκικά στο πλαίσιο τούτο. Εμείς από την αρχή είχαμε πει βεβαίως ότι το ευρωπαϊκό περιβάλλον και τα ευρωπαϊκά ζητήματα αποτελούν ένα αντικείμενο σημαντικό αλλά αυτά τα ζητήματα από μόνα τους δεν είναι ικανά να απελευθερώσουν δυναμικές που θα οδηγήσουν στη διάρρηξη των αδιεξόδων.

Κατά την άποψη μας το ισχυρό χαρτί μιας θετικής ατζέντας είναι οι ενεργειακές εξελίξεις στην περιοχή μας και στην Κύπρο.

Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση από τον Δεκέμβρη του 2020 για το πως μπορεί να αξιοποιηθεί αυτός ο παράγοντας χωρίς να παραβιάζονται οι κόκκινες γραμμές μας έτσι ώστε να απελευθερωθούν δυναμικές διάρρηξης του αδιεξόδου. Δυστυχώς η συμπεριφορά και η τοποθέτηση του Προέδρου είναι η ίδια με τον προηγούμενο, δεν βάζει τα ενεργειακά ζητήματα στην θετική ατζέντα με αποτέλεσμα να μην έχουμε αυτά που κατά την άποψη μας ως κόμμα θα μπορούσαμε να είχαμε σε σχέση με τον επιδιωκόμενο στόχο της επανέναρξης των διαπραγματεύσεων.

Σημειώνουμε ότι οι εξελίξεις στην Ουκρανία και ευρύτερα σε σχέση με τα ενεργειακά, η ενεργειακή κρίση που υπάρχει, επικαιροποιεί ακόμη περισσότερο τη σημασία των ενεργειακών εξελίξεων στην περιοχή.

Δεύτερο θα πρέπει να πω ότι οι δηλώσεις που έγιναν τόσο από τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας τον κ. Φιντάλ όσο και από δηλώσεις από τον Τούρκο Πρόεδρο τον κ. Ερντογάν, δείχνουν ότι τα ενεργειακά αποτελούν ένα θέμα το οποίο ενδιαφέρει την Τουρκία. Ιδού λοιπόν πεδίον δόξης λαμπρόν! Πώς εμείς αξιοποιούμε αυτά τα ζητήματα χωρίς να παραβιάζουμε κόκκινες γραμμές για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε τον επιδιωκόμενο στόχο της συνέχισης των διαπραγματεύσεων.

  • Σύντροφε Στέφανε, ευχαριστώ πολύ γι’ αυτή την τόσο κατατοπιστική συνέντευξη. Καλούς αγώνες για το καλό των εργαζομένων και της χώρας μας

Διαβάστε Επίσης