Το «πράσινο» μέλλον επιτάσσει αυτοκίνητα μηδενικών ρύπων, κάτι που μπορούν να εγγυηθούν μόνο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (αμιγώς ηλεκτρικά αλλά και τα plug-in υβριδικά), με τις μπαταρίες να ανεβάζουν… κιλοβατώρες, για χάρη της αυξημένης αυτονομίας.
Σαφώς, η ασφάλεια των ηλεκτρικών οχημάτων έχει μπει στο στόχαστρο των ειδικών αλλά και των οργανισμών ασφαλείας, που αναβαθμίζουν συνεχώς τις προδιαγραφές τους, εξαιτίας της παρουσίας των μπαταριών υψηλής απόδοσης – οι οποίες αποτελούν και το πιο ευάλωτο σημείο σε περίπτωση ατυχήματος ή φωτιάς.
Πόσο όμως ασφαλή είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τους επιβάτες και πόσο επιρρεπή είναι στη φωτιά;
Σαφώς σήμερα δεν υπάρχει ένα επαρκές ιστορικό για την ασφάλεια που παρέχουν τα ηλεκτρικά, ενώ η αντιμετώπιση των κινδύνων σε περίπτωση φωτιάς φαίνεται να βρίσκεται στα σπάργανα.
Η φημολογούμενη εύφλεκτη φύση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης φαίνεται να είναι στο επίκεντρο, μετά τα ατυχήματα και τις φωτιές που προκλήθηκαν πρόσφατα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για ένα από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Αμερική, που έχει πουλήσει 142.000 μονάδες, αναφέρθηκαν μόλις πέντε περιπτώσεις φωτιάς – που μεταφράζεται σε 0,01%.
Επίσης, πρόσφατες έρευνες στις ΗΠΑ αναφέρουν ότι τα EV (ηλεκτρικά) έχουν πολύ λιγότερες πιθανότητες να τυλιχθούν στις φλόγες σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα με κινητήρες βενζίνης.
Ωστόσο τα πρόσφατα περιστατικά πυρκαγιών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά και η αύξηση απαγορεύσεων για στάθμευση των ηλεκτρικών σε κλειστούς χώρους θέτουν το σημαντικό ερώτημα: Πότε μπορεί να προκληθεί φωτιά στις μπαταρίες ενός ηλεκτρικού;
Oι ειδικοί αναφέρουν ότι οι συστοιχίες στην μπαταρία ενός ηλεκτρικού, που αποτελείται από εκατοντάδες στελέχη, είναι πιθανόν να προκαλέσουν φωτιά όταν υπάρχει αστοχία στη συναρμολόγησή τους.
Επίσης, περιπτώσεις πυρκαγιών έχουν προκληθεί όχι τόσο από τα ηλεκτρικά αλλά από το καλώδιο φόρτισης, που μπορεί να είναι ελαττωματικό.
Το ανθεκτικό πλαστικό περιτύλιγμα των μπαταριών αποτελεί, όπως αναφέρουν οι άνθρωποι των εταιρειών, την πρώτη αιτία επέκτασης της φωτιάς.
Σε καραντίνα
Προσφάτως, σύμφωνα με μαρτυρία υπευθύνου πωλήσεων σε αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, στις πυρκαγιές της Κερατέας, ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο κάηκε μερικώς στα εξωτερικά του τμήματα, το εμπρός καπό και το σασί.
Η κινητοποίηση της αντιπροσωπείας ήταν άμεση, με τη γνωστή κατασκευάστρια εταιρεία να θέτει, βάσει πρωτοκόλλου που ισχύει σε αυτές τις περιπτώσεις, σε καραντίνα το συγκεκριμένο ηλεκτρικό (που κοστίζει 50.000 ευρώ), σε ανοιχτό χώρο μερικών στρεμμάτων, για 10 ημέρες έως ότου διαπιστωθεί ότι το τμήμα των μπαταριών δεν έχει διαρραγεί και είναι απολύτως ασφαλές για τον ιδιοκτήτη του!
Σαφώς, ο μεγάλος πονοκέφαλος των ειδικών δεν είναι οι απειροελάχιστες περιπτώσεις πυρκαγιών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά η δυσκολία κατάσβεσης της φωτιάς! Είναι ενδεικτικό ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο απαιτεί σε περίπτωση φωτιάς (εξαιτίας των χημικών αντιδράσεων της μπαταρίας) 150 φορές περισσότερο νερό σε σχέση με ένα συμβατικό μοντέλο βενζίνης. Υπολογίζεται ότι η πυρόσβεσή του θα χρειαστεί κατά μέσο όρο 1,5 τόνο νερό.
Οπως αναφέρουν οι άνθρωποι της Πυροσβεστικής, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι όταν η φωτιά ξεκινήσει από την μπαταρία.
Και αυτό επειδή οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, λόγω του μεγάλου θερμικού τους φορτίου, όταν αναφλεγούν απαιτούν ειδικό χειρισμό για την κατάσβεσή τους. Γι’ αυτό και οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών όταν διαπιστώσουν φωτιά στο αυτοκίνητό τους θα πρέπει να αναφέρουν στην Πυροσβεστική ότι αφορά ηλεκτρικό μοντέλο.
Σύμφωνα με τα εντατικά crash tests του EuroNCAP – του Ανεξάρτητου Οργανισμού που δοκιμάζει την ασφάλεια των οχημάτων – το μεγαλύτερο ζήτημα είναι ο απεγκλωβισμός των επιβατών, όπου δεν αποκλείεται να υπάρχει κίνδυνος ηλεκτροπληξίας για όσους προσπαθήσουν να παράσχουν βοήθεια.
Τα τελευταία crash tests του EuroNCAP έδειξαν ότι όλα σχεδόν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έλαβαν την ανώτερη βαθμολογία των 5 αστέρων, πετυχαίνοντας πολύ υψηλό σκορ στους νευραλγικούς τομείς, όπως στην προστασία ενήλικων και ανήλικων επιβατών.
Από τη βίαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχουν ανακύψει ζητήματα που θα χρειαστούν αρκετά χρόνια ώστε να προσαρμοστούν τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και οι εμπλεκόμενοι σε θέματα αντιμετώπισης της ασφάλειας σε περίπτωση ατυχημάτων.