Μέσα από τη συγκεκριμένη πρόταση δεν υπάρχει καμία πρόνοια ή πρόθεση για ενίσχυση του δημόσιου νηπιαγωγείου, αφού και τα €12,25 εκ ευρώ διοχετεύονται είτε σε κοινοτικά νηπιαγωγεία είτε σε ιδιωτικά. Και οι δύο τύποι νηπιαγωγείων λειτουργούν βάσει τον Περί Ιδιωτικών Σχολείων Νόμο του 2019 και οι γονείς καταβάλλουν δίδακτρα για τη φοίτηση των παιδιών τους, τα οποία στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι παιδιά ηλικίας μικρότερα των 5 ετών, αφού η δημόσια υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση καλύπτει παιδιά ηλικίας 4,8 ετών και άνω.
Το γεγονός ότι μερίμνησαν η πρόταση αυτή να μην περιλαμβάνει μισθούς νηπιαγωγών ή έξοδα ανέγερσης αιθουσών ή νέων δημόσιων νηπιαγωγείων φανερώνει τις πραγματικές προθέσεις του ΥΠΠΑΝ και της κυβέρνησης για απευθείας ενίσχυση των ιδιωτικών νηπιαγωγείων, στο πλαίσιο της οργανωμένης προσπάθειάς τους για ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
Τα Αγγλοαμερικανικά «κουπόνια φοίτησης» που προνοεί η πρόταση, για να δίνονται σε γονείς παιδιών που θα φοιτούν σε ιδιωτικά ή κοινοτικά νηπιαγωγεία, έτσι ώστε να είναι «υποχρεωτική η προδημοτική εκπαίδευση από την ηλικία των 4 ετών», αποτελούν καθαρά μια αποποίηση των ευθυνών και των υποχρεώσεων του κράτους απέναντι στην κοινωνία για παραχώρηση δωρεάν, δημόσιας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης για τα παιδιά αυτά.
Το κράτος αρνείται συνειδητά μέσα από την πρόταση αυτή να αναλάβει την ευθύνη για εφαρμογή και επίβλεψη των Αναλυτικών και Ωρολογίων Προγραμμάτων της Προδημοτικής, καθώς και την ευθύνη για πρόσληψη, αξιολόγηση και συνεχή επιμόρφωση του προσωπικού (εκπαιδευτικού και βοηθητικού). Την ίδια στιγμή αποποιούνται και των ευθυνών και υποχρεώσεών τους για εξασφάλιση των κονδυλίων για τον παιδαγωγικό εξοπλισμό, για τις κτηριακές δαπάνες, για τα έξοδα καθαριότητας, για τη γραφική ύλη, για τον ηλεκτρισμό, για τη θέρμανση κλπ.
Ο συγκεκριμένος τρόπος επιχορήγησης της φοίτησης σε ιδιωτικά και κοινοτικά νηπιαγωγεία αναμένεται να είναι και το πρώτο βήμα για υιοθέτηση των «σχολικών κουπονιών» σε όλες τις βαθμίδες. Τα κονδύλια που επενδύονται στο δημόσιο σχολείο αναμένεται να μειωθούν με τέτοιες προτάσεις, ενώ σιγά σιγά αναμένεται να σπάσουν και οι σχολικές περιφέρειες, αφού οι γονείς θα έχουν την ευθύνη επιλογής του σχολείου και δεν αποκλείεται να ξεκινήσουμε πλέον να μιλούμε και για «οικονομική αυτονόμηση» σχολικών μονάδων στο πλαίσιο ενός καθαρά αγγλοσαξονικού εκπαιδευτικού συστήματος, μέσω του σχεδιασμού τους για ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
Η Προδημοτική εκπαίδευση για παιδιά όχι μόνο ηλικίας 4 ετών αλλά και για παιδιά ηλικίας 3 ετών και άνω πρέπει να είναι Δημόσια, Υποχρεωτική και Δωρεάν. Είναι ευθύνη της πολιτείας να παρέχει ποιοτική δωρεάν εκπαίδευση στα παιδιά ηλικίας 3 ετών και άνω, να μεριμνά για την εφαρμογή των αναλυτικών και ωρολογίων προγραμμάτων, για την επαρκή στελέχωση των σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, για την ασφάλεια και υγεία στις σχολικές μας μονάδες, για τις κτηριακές υποδομές κλπ.
Μια κυβέρνηση που αντιλαμβάνεται αυτή την ευθύνη, που αντιμετωπίζει την παιδεία ως κοινωνικό αγαθό και όχι ως εμπόρευμα, δε θα σκεφτόταν ποτέ να ενισχύσει την επιλογή των γονιών για φοίτηση των παιδιών τους στον ιδιωτικό τομέα, αλλά θα είχε ως μοναδική έγνοια την ενίσχυση και ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Αν πραγματικά οι κυβερνώντες θέλουν να επεκταθεί η υποχρεωτική εκπαίδευση στην Προδημοτική για παιδιά ηλικίας 4 ετών θα πρέπει να ξεκινήσουν από τον δημόσιο τομέα. Θα πρέπει να αλλάξει η νομοθεσία και από 4,8 ετών, η δημόσια δωρεάν υποχρεωτική προδημοτική εκπαίδευση να καλύπτει παιδιά ηλικίας 4 ετών και άνω. Θα πρέπει να επενδύσουν σε κτηριακές εγκαταστάσεις και υποδομές, σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, να αγκαλιάσουν τη δημόσια προδημοτική και να πάψουν να βλέπουν το δημόσιο σχολείο ως δαπάνη ή έξοδο…
- Ο Απόστολος Σκουρουπάτης είναι Αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μέλος της Κεντρικής Γραμματείας της ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών