Οι νέοι, προσωρινοί δασμοί της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που φτάνουν ποσοστιαία έως και το 37,6% και αφορούν αποκλειστικά στα εισαγόμενα στην Ευρώπη ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, διχάζει την Ευρώπη καθώς πολλά κράτη μέλη πιστεύουν πως μια τέτοια κίνηση, εφόσον επικυρωθεί, θα βλάψει, πριν από οποιονδήποτε άλλο, τους ίδιους τους κατασκευαστές της.
Χωρίς να αποκαλύπτεται η ταυτότητα και η επιλογή κάθε χώρας, δώδεκα μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ψήφισαν υπέρ των δασμών, τέσσερις τις καταψήφισαν και έντεκα απείχαν.
Η Επιτροπή αναμένεται να λάβει υπόψη τα αποτελέσματα αυτά όταν αποφασίζει εάν θα δώσει συνέχεια επιβάλλοντας του οριστικούς πλέον δασμούς.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, οι δασμοί στα κινεζικής κατασκευής EV θα επιβληθούν εκτός εάν μια πλειοψηφία 15 χωρών μελών που θα αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης τους καταψηφίσει.
Εάν επαναληφθεί το μοτίβο ψηφοφορίας της συμβουλευτικής ψηφοφορίας, τότε θα τεθούν σε ισχύ οριστικοί δασμοί, οι οποίοι τυπικά ισχύουν για πέντε έτη. Ωστόσο, ο μεγάλος αριθμός των αποχών αντικατοπτρίζει την αμφιταλάντευση πολλών μελών της ΕΕ, που γνωρίζουν τα επιχειρήματα της Επιτροπής ότι το εμπόριο πρέπει να διεξάγεται σε ισότιμους όρους ανταγωνισμού, αλλά έχουν επίσης κατά νου τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου με την Κίνα.
Το Πεκίνο έχει απειλήσει με εκτεταμένα αντίποινα.
Οι γερμανικές πάντως αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες πραγματοποίησαν το ένα τρίτο των πωλήσεών τους πέρυσι στην Κίνα, ζήτησαν από την ΕΕ να μειώσει τους δασμούς, οι οποίοι δεν θα ισχύουν μόνο για κινέζους κατασκευαστές όπως η BYD, η Geely και η SAIC, αλλά και για EV δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών που κατασκευάζονται στην Κίνα. Όπως είναι για παράδειγμα το Tesla Model 3, το MINI Cooper SE και το Cupra Tavascan.
Στην ψηφοφορία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία υποστήριξαν τους δασμούς, ενώ η Γερμανία, η Φινλανδία και η Σουηδία απείχαν, δήλωσαν κυβερνητικές πηγές. Γερμανική πηγή δήλωσε ότι η αποχή της έγινε στο πνεύμα της “κριτικής αλληλεγγύης” με την Επιτροπή.
Η Φινλανδία είχε αμφιβολίες για το αν ήταν προς το συμφέρον της ΕΕ, δεδομένου ότι δεν ευνοούσαν τα μέτρα όλοι οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, δήλωσε αξιωματούχος της πρεσβείας. Ο Σουηδός υπουργός Εμπορίου Johan Forssell δήλωσε ότι ο διάλογος μεταξύ της Επιτροπής και της Κίνας για την εξεύρεση λύσης θα ήταν πολύ σημαντικός. Η Επιτροπή θα συνεχίσει την έρευνά της για άλλους τρεις μήνες.
Σε ένα σημάδι συμβιβασμού, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδειξε ότι μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο χαμηλότερης τιμολόγησης για το ηλεκτρικό Mini της BMW που κατασκευάζεται στην Κίνα και το Cupra Tavascan του Ομίλου Volkswagen, δήλωσαν δύο πηγές με γνώση του θέματος.